Op donderdag 11 oktober 2022 vond de jaarlijkse OPeRA-conferentie plaats op de Vrije Universiteit Amsterdam met als thema “De laatste 100 dagen vo en eerste 100 dagen ho”. Bekijk hieronder de opname van de opening en keynotes, de korte film, de presentaties van de workshops, en de foto’s.
De conferentie werd in samenwerking georganiseerd met de deelnemende instellingen: HvA, Inholland, UvA en VU, de deelnemende scholen voor voortgezet onderwijs in regio Amsterdam en omstreken, de betrokken netwerken Pre-University College, Bètapartners en AlfaGammapartners.
Bekijk hier de opname van de opening en keynotes:
Bekijk hier de korte film met praktijkverhalen van leerlingen en studenten over de overgang van het voortgezet onderwijs naar het hoger onderwijs:
Thema: De laatste 100 dagen vo en eerste 100 dagen ho
Uiteraard betreft het de spreekwoordelijke laatste en eerste 100 dagen: want veel voorwerk vindt plaats vóór die laatste 100 dagen en het studeren gaat verder na die eerste 100 dagen. Wat hebben leerlingen en studenten nodig voor een soepele overgang van vo naar ho? Aan bod komen kansengelijkheid, de overgang voor leerlingen met een migratieachtergrond, de kracht van de inzet van rolmodellen, het hoe en waarom van de inzet van studiekeuzetesten, de rol van loopbaanoriëntatie en –begeleiding, het aanreiken en stimuleren van leerstrategieën en een groeimindset. Wat hebben specifieke doelgroepen, zoals hoogbegaafden en/of studenten met een ondersteuningsbehoefte nodig bij de overgang van vo naar ho? Tevens komt ook aan bod hoe er in deze tijd (coronapandemie, klimaatcrisis e.d.) adequaat ingespeeld kan worden op tegenstellingen in de samenleving die de school en klas binnenkomen en voor mogelijke controverse en eventuele polarisatie kunnen zorgen onder leerlingen. De thema’s van de workshops sluiten aan bij de drie pijlers uit het OPeRA-model voor loopbaanoriëntatie en -begeleiding: keuzevaardigheid, studievaardigheid en begeleiding.