Welke LOB-activiteiten zijn het meest behulpzaam om leerlingen op de havo en het vwo te helpen bij het maken van een passende studiekeuze?

Welke LOB-activiteiten zijn het meest behulpzaam om leerlingen op de havo en het vwo te helpen bij het maken van een passende studiekeuze?

Deze vraag stelden we aan 25 decanen, schoolleiders, mentoren, leerlingen en beleidsadviseurs in het hoger onderwijs. Op basis van hun ideeën kwamen we tot een kader bestaande uit:
🎯 Vijf typen LOB-activiteiten
🗝️ Tien mediërende mechanismen die uitleggen waarom een activiteit werkt
🧩 Acht moderende mechanismen die uitleggen wanneer een activiteit werkt
🏫 Vier contextuele factoren die uitleggen voor wie een activiteit werkt

Dit kader versterkt een aantal mechanismen uit eerder onderzoek, maar brengt ook nieuwe elementen in beeld door aanvullende mechanismen te onderscheiden en te categoriseren als mediatoren, moderatoren en contextuele factoren. Deze uitkomsten kunnen dienen als een basis voor toekomstig (effectiviteits)onderzoek en kunnen scholen ondersteunen bij het verbeteren van hun LOB-curriculum.

De auteur Nicky de Vries dankt haar co-auteurs  Martijn Meeter en Mariëtte Huizinga, en het netwerk OnderwijsPartners Regio Amsterdam (OPeRA).

Het volledige artikel is Open Access te lezen via: https://www.mdpi.com/2227-7102/14/7/681.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

Blijf op de hoogte door je te abonneren op onze nieuwsbrief