Verschillen tussen regulier en staatsexamen

Verschillen tussen regulier en staatsexamen

Uit promotieonderzoek van Theo Bakker is gebleken hoe belangrijk staatsexamens en colloquium doctums zijn voor studenten met autisme (10% van studenten die naar een universiteit gaan). Maar leerlingen die een staatsexamen afleggen krijgen later dan studenten die een regulier examen afleggen, hun uitslag, wat hun kansen op een goede doorstroom verlaagt. Zij horen de resultaten van hun schriftelijke examens pas ná hun laatste mondeling. Het eerder weten van dit cijfer zou enorm helpend zijn bij het voorbereiden van de mondelinge examens en de kansengelijkheid vergroten. Wiskundedocent Henk Vegter van het Aurum College Henk pleit er daarom voor dat staatsexamenkandidaten de uitslag van het schriftelijk examen voortaan ook op 14 juni ontvangen. Hij maakte een filmpje van 2 minuten, waarin hij de verschillen tussen regulier en staatsexamens uitlegt: Staatsexamens tegenover reguliere examens in twee minuten.

Daarnaast is er een petitie gestart om aandacht te vragen voor een landelijke aanpassing aan de uitslagen van staatsexamens.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

Blijf op de hoogte door je te abonneren op onze nieuwsbrief