Slim ontwerpen tijdens Makathon Geluidadaptief en Circulair Bouwen

Slim ontwerpen tijdens Makathon Geluidadaptief en Circulair Bouwen

Tijdens de Makathon Geluidadaptief en Circulair Bouwen (29 september t/m 1 oktober 2021) gingen ruim 85 leerlingen en studenten op zoek naar oplossingen voor het bouwen op geluidgevoelige locaties in de Haarlemmermeer. Dit prachtige voorbeeld laat zien waar samenwerking tussen onderwijspartners, overheid en bedrijven in combinatie met activerende onderwijsvormen toe kan leiden.

De deelnemers aan de Makathon kwamen onder andere van Hogeschool Inholland, Nova College, Kaj Munk College, Bonhoeffer College, ROC Midden Nederland, Technisch College Rotterdam en TU Delft. De Makathon vond plaats op circulaire locatie C-Bèta in Hoofddorp en was ook online te volgen.

Bij geluidadaptief bouwen ontwerp en positioneer je huizen en gebouwen zodanig dat je minder last hebt van bijvoorbeeld vliegtuiggeluid. Circulair bouwen betekent dat er wordt gebouwd met hernieuwbare en duurzame materialen. Een makathon is een middel om jongeren, bedrijven, overheden en kennisinstellingen samen te brengen om slimme oplossingen te bedenken voor de uitdagingen van morgen met de kennis en technologische middelen van vandaag.

Drie dagen lang werkten tien teams van leerlingen uit het voortgezet onderwijs, mbo- en hbo-studenten samen aan het ontwerp van geluidadaptieve, circulaire woningen. Met behulp van Design Thinking, Scrum, VR, Blockchain en 3D-printing werd er onder begeleiding van coaches en experts gezocht naar slimme toepassingen van materiaal en technologie. Een vakkundige jury beoordeelde de resultaten.

Afscherming tegen geluid
“Geluidadaptief bouwen is een belangrijk thema binnen de gemeente Haarlemmermeer”, zegt Marjolein Steffens, wethouder van Onderwijs en locoburgemeester in de Haarlemmermeer. “Hoe kun je nou meer woningen bouwen onder de rook van Schiphol, met alle strenge bouwregels vanwege geluidshinder van luchthaven, spoor en verkeer? Dat vraagt om slimme ontwerpen, slimme techniek en slim materiaalgebruik.” 

Maar hoe ontwerp je een gebouw dat geluid afschermt? Hoe creëer je stillere ruimtes met behulp van vorm, indeling en gevelmateriaal? En welke rol speelt groen in de omgeving? Als casusopdracht droeg Woningbouwcorporatie Ymere drie typen gebieden aan in de regio. “Eerst moet je het specifieke probleem definiëren”, aldus Casper Luten en Jan Wit, vierdejaarsstudenten Bouwmanagement & Vastgoed/Ruimtelijke Ontwikkeling bij Inholland Haarlem. “Daarna bedenk je door intensief brainstormen samen oplossingen en die werk je uit tot een prototype met bijbehorende businesscase. Vooral heel leerzaam waren de verdiepende workshops, met veel nieuwe mogelijkheden voor technologie.”

Multidisciplinaire teams
“Ik ben me er nog meer van bewust geworden dat je een probleem op verschillende manieren kunt oplossen”, zegt Sjoerd Tekelenburg, vierdejaars Inholland-student Bouwkunde in Haarlem. “Ook was het leuk om na corona eindelijk weer eens samen te komen op een fysiek evenement.” De diverse samenstelling van vwo-leerlingen en studenten zorgt voor een productieve dynamiek, weet ook Manon Boogaard, vierdejaarsstudent Bouwmanagement & Vastgoed/Ruimtelijke Ontwikkeling in Haarlem. “We hadden een 3-vwo’er, een 5-vwo’er, iemand van het mbo en van Accountmanaging in onze groep. In eerste instantie leek het een uitdaging om iedereen mee te krijgen, maar juist de vragen van deze jongeren dwongen ons om op een andere manier over de vraagstukken na te denken. Uiteindelijk werden we een echt team, waarbij we ieders creatieve kwaliteiten hebben benut.” 

De juiste maatschappelijke thematiek
Robert Chamski, jurylid en teamleider Built Environment bij Inholland Alkmaar/Haarlem: “We zijn binnen Inholland veel bezig met activerend onderwijs en leergemeenschappen, en de Makathon is hier wat mij betreft een goed voorbeeld van. Er gaat zoveel kracht en energie uit van een goede casus en de juiste maatschappelijke thematiek. Dit is een nieuwe ontwikkeling binnen de bouw, waarbij de docent niet alleen een expert/zender is, maar veel meer ook leercoach en begeleider in het leertraject van de student.” Anne-Marie Verheijden, docent Inholland en coach tijdens het event, bevestigt de meerwaarde van deze nieuwe onderwijsvorm. “Mooi om te zien wat studenten in zo’n korte tijd allemaal voor elkaar krijgen! Bovendien geeft het multidisciplinaire karakter van zo’n event veel nieuwe inzichten. Het houdt je scherp in je eigen vakgebied.”

De toekomst serieus nemen
“Dit is geen vrijblijvende oefening”, benadrukt Tim van der Voord van Smart Makers Education.“We willen zoveel mogelijk jongeren betrekken bij de uitdagingen van morgen. Daarom is het de bedoeling dat de winnende ideeën verder worden uitgewerkt en uitgevoerd.” Het winnende voorstel kwam van het team van Manon Boogaard: “Voor de bouw van ‘Het oor van Zwanenburg’ hebben we technologieën ingezet die nu nog voornamelijk in theaterzalen gebruikt worden. Daarnaast was de jury zeer gecharmeerd van ons plan rondom flexwonen en demontabele woningen. Wat ikzelf heel bijzonder vond, was hoe enthousiast de professionals van ons – de jeugd – werden. Wij zijn de toekomst en we worden ontzettend serieus genomen.”

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.