09 jan Netwerkbijeenkomst 19 januari 2023: Community / sociale verbondenheid
Op donderdag 19 januari 2023 organiseerde OPeRA een netwerkbijeenkomst met als thema ‘Community / sociale verbondenheid’. De gastsprekers waren dr. Mieke van Diepen (onderzoeker Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad, Hogeschool van Amsterdam) en drs. Huub Purmer (onderzoeker Lectoraat Empowerment & Professionalisering, Hogeschool Inholland). En verder kwamen Robin Mobron (decaan Keizer Karel College en lid Regiegroep OPeRA),
Tim Prinsenberg (studentbuddy van het Studentsucces Centrum) en Harmen van der Meulen (projectcoördinator Studentsucces Centrum) aan het woord. De netwerkbijeenkomst vond plaats op de Hogeschool Inholland in Haarlem.
Kijk hier de netwerkbijeenkomst terug:
Thema: community / sociale verbondenheid
Sociale verbondenheid en betrokkenheid met de school/instelling spelen een belangrijke rol bij het welzijn van leerlingen en studenten. Het thuis voelen bij peers, docenten en de school/instelling kan als een buffer werken tegen studie-uitval in het eerste jaar en het studentsucces vergroten. Welke elementen spelen een rol bij die betrokkenheid en verbondenheid? En welke interventies zijn helpend en kunnen de betrokkenheid verhogen? Tijdens deze bijeenkomst vertellen de gastsprekers over onderzoek en good practices.
Presentatie 1: Betrokkenheid: wat is het en wat doe je eraan?
Door dr. Mieke van Diepen, onderzoeker bij het Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad, Hogeschool van Amsterdam, samen met Robin Mobron, decaan bij het Keizer Karel College en lid Regiegroep OPeRA.
Zij doet onderzoek naar vraagstukken rond het falen en slagen van leerloopbanen in én op weg naar het hoger beroepsonderwijs. Hiernaast levert Mieke van Diepen als zelfstandig adviseur een bijdrage aan de kwaliteitsborging en onderzoek in het onderwijs.
Het Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad van de HvA onderzoekt praktijken die tot doel hebben kansengelijkheid, toegankelijkheid, en studentsucces te verbeteren. Een belangrijke sleutel hierin is het werken aan studentbetrokkenheid. Uit onderzoek blijkt namelijk dat studie-uitval het einde is van een proces van afnemende betrokkenheid. Ook de positieve zijde is waar: studenten die zich steeds meer betrokken voelen, gaan zich meer betrokken gedragen en dit leidt tot meer studentsucces.
Presentatie 2: Het Studentsucces Centrum als good practice
Door drs. Huub Purmer, onderzoeker bij het lectoraat Empowerment & Professionalisering, Hogeschool Inholland, samen met een studentbuddy en de projectcoördinator van het Studentsucces Centrum.
Huub Purmer gaat tijdens zijn presentatie in op het ontstaan van het Studentsucces Centrum (SSC) bij Hogeschool Inholland. Hij doet onderzoek naar het Studentsucces Centrum en zal onder andere ingaan op het spanningsveld tussen een topdown-initiatief dat bottom-up moet groeien (voor en door studenten) en de uitdagingen in het ontwikkelen van inclusieve studentgemeenschappen rondom de SSC’s. Er wordt ingestoken op community-development, waarin studenten zelf een steeds grotere rol krijgen. Daarnaast gaat hij in op sociale cohesie en binding om welzijn van studenten te bevorderen. Tim Prinsenberg, studentbuddy van het Studentsucces Centrum, en Harmen van der Meulen, projectcoördinator Studentsucces Centrum, vertellen over de praktijk.
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.