
21 jan Masterclasses van Pre-University College
Voor leerlingen van het voortgezet onderwijs kan de overgang naar de universiteit best groot zijn. Met dit idee voor ogen begon de Vrije Universiteit bijna vijf jaar geleden met Pre-University College (PUC). Elk semester worden er door PUC tientallen masterclasses georganiseerd over uiteenlopende onderwerpen. Leerlingen kunnen zich aanmelden om in vier sessies met academische diepgang in te gaan op onderwerpen zoals ‘Jodenvervolging in beeld’, ‘Het bijzondere brein’, ‘Duurzaam ondernemen’, ‘Global Health’ of ‘Graphic Medicine’. Op deze manier kunnen ze al een beetje wennen aan de academische manier van werken en aan studeren op de universiteit. Toon (leerling masterclass) zegt hierover: “Door de masterclasses begrijp je de universitaire manier van lesgeven beter en zal de overgang naar de universiteit iets makkelijker zijn.”
De masterclasses worden gegeven door docenten van de VU. Voor hen is dit een uitgelezen kans om hun vakgebied onder de aandacht te brengen en te ervaren wat de verschillen zijn tussen leerlingen en studenten. Bettine Siertsema, docent van de masterclass ‘Jodenvervolging in beeld’, zegt hierover: “Het is van belang om leerlingen te laten inzien hoe leuk en uitdagend de universiteit is.” Daarnaast word je als docent van een masterclass gedwongen om complexe materie te ‘versimpelen’ tot iets wat begrijpelijk is voor leerlingen. Om die reden werft PUC ook vo-docenten die kunnen helpen bij de ontwikkeling van de colleges en het materiaal voor de masterclasses.
Bij elke masterclass helpt een student de docent met het lesgeven, begeleiden en met organisatorische taken. Dit geeft een goede indruk van het vak van doceren, zoals de student van ‘Graphic Medicine’, Jasmine, betoogt: “I really enjoy teaching and helping with the masterclass is a nice bit of experience.”
De leerlingen die de masterclasses bijwonen leren in een paar korte maar intensieve colleges over een bepaald onderwerp en worden door middel van een eindopdracht aangemoedigd om een hun onbekend vakgebied in te duiken en onderzoek te doen. Op deze manier kunnen ze zich voorbereiden op de universiteit of ontdekken of de academische wereld überhaupt iets voor hen is. Leerling Toon van de masterclass ‘Jodenvervolging in beeld’ ontdekte het verschil tussen de docenten van de middelbare school en de universiteit. “Het is leuk om te zien dat het onderwerp van de masterclass echt het levenswerk van de universitaire docent is, waardoor ze hier op een interessante manier over kan vertellen.” Daarnaast is hij onder de indruk van de VU: “Het uitzicht is echt heel mooi en vergeleken met mijn school is de VU zo groot.” Ook de leerlingen van de masterclass ‘De Multinationale Onderneming’ zijn enthousiast; ze hebben door deze masterclasses ingezien dat ze de universiteit echt leuk vinden. Een van hen zegt: “Het is hier interactiever en persoonlijker. Er is meer ruimte voor ontwikkeling van kennis.” Al met al is de PUC-masterclass een goede manier om leerlingen een indruk te geven van de academische wereld en ze een opstapje te bieden bij de overgang van de middelbare school naar de universiteit.
Voor elke VU-docent is het geven van een PUC masterclass een leuke en leerzame ervaring. Docent Esther Martens van de masterclass ‘Verslaving’ is blij dat ze aan PUC verbonden is: “Lesgeven aan deze doelgroep is heel anders dan aan de studenten op de VU. Leerlingen kiezen bewust voor deze masterclass en zijn erg nieuwsgierig.” Erin la Cour, docent van de masterclass ‘Graphic medicine’ benadrukt het belang van de masterclass bij het betrekken van de middelbare school bij de Vrije Universiteit: “It is important to reach out to students to show them how the VU offers very interesting courses that may be different from what they expect. Moreover, it is fun to teach a masterclass!”
Door Fenna Visser en Lidewij van Gils
Meer informatie: website PUC
Of neem contact op: L.A.J.mulders@vu.nl
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.