Hoe zorg je ervoor dat loopbaanbegeleiding meer van iedereen in de school wordt?

Hoe zorg je ervoor dat loopbaanbegeleiding meer van iedereen in de school wordt?

Mieke van Diepen, Daphne Wiersema en Japke Ebbinge van het lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad deden onderzoek naar schoolloopbaanbegeleiding binnen het vo, mbo en hbo. Zij trokken ruim een half jaar op met alumni van de Leergang Loopbaancoaching van de HvA, die hier stappen in probeerden te zetten binnen hun eigen team en organisatie.

De kracht van het onderzoek “We hebben weinig tijd, dus laten we vertragen” schuilt in de praktische, leesbare beschrijvingen van de ‘ingrediënten van loopbaanbegeleiding’ en de real time reflecties van deelnemers op hun rol en positie in het veranderproces alsook de effecten van hun interventies. De fragmenten uit de logboeken van de aanjagers bieden een intiem inkijkje in hun (denk)proces, euforiemomenten en worstelingen.

Professionals die zelf een rol hebben in het versterken van loopbaanbegeleiding in hun afdeling of organisatie kunnen in het rapport lezen hoe anderen dit hebben aangepakt (en met welk resultaat). Daaruit volgen praktische aanwijzingen voor hoe je als professional loopbaanbegeleiding meer ‘van iedereen’ kan maken. De aanwijzingen gaan enerzijds over hoe je je als professional kan opstellen richting het management en richting het docententeam, waardoor zij loopbaanbegeleiding meer gaan omarmen. Een deel van de aanbevelingen in het rapport is direct gericht op managers.

De beschrijvingen, reflecties en interventies zijn herkenbaar en tegelijk verrassend. Ze bieden duidelijk richting en houvast voor je eigen organisatie.

Download hier het onderzoeksrapport.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

Blijf op de hoogte door je te abonneren op onze nieuwsbrief