Handreiking loopbaanbegeleiding voor jongeren met autismespectrumstoornis

Handreiking loopbaanbegeleiding voor jongeren met autismespectrumstoornis

Steeds meer jongeren met een autismespectrumstoornis (ASS) vinden hun weg naar het mbo en het hoger onderwijs. Hoe kun je deze leerlingen het best begeleiden bij hun loopbaanoriëntatie en studiekeuze? Waar lopen ze tegenaan? Lees het in de beknopte handreiking ontwikkeld door de Hogeschool van Amsterdam, vol praktische tips voor mentoren en decanen in het voortgezet onderwijs.



Hoewel jongeren met ASS over specifieke talenten beschikken, lopen zij in hun schoolloopbaan vaak tegen belemmeringen aan. Passende begeleiding bij de loopbaanoriëntatie van deze leerlingen zal de kans op succes in de vervolgopleiding vergroten.

Daphne Wiersema, hoofddocent Toegepaste Psychologie aan de Hogeschool van Amsterdam, schreef een beknopte handreiking voor docenten, mentoren en decanen in het voortgezet onderwijs die leerlingen met ASS begeleiden bij hun loopbaanoriëntatie en studiekeuze. Aan de hand van de vijf loopbaancompetenties beschrijft ze welke rol ASS kan spelen bij het loopbaankeuzeproces en welke tips je kunt inzetten om leerlingen met ASS hierbij te ondersteunen.

De handreiking is tot stand gekomen op basis van literatuuronderzoek, interviews met loopbaanbegeleiders uit het voortgezet en hoger onderwijs met ervaring in begeleiding van jongeren met ASS, en interviews met een aantal experts op het gebied van ASS.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.