“Elk LOB-gesprek is er één”

“Elk LOB-gesprek is er één”

Wat nemen alumni mee uit de HvA Leergang Loopbaancoaching naar hun dagelijkse onderwijspraktijk? In het project ‘Loopbaanbegeleiding is van iedereen’ onderzoekt de HvA wat docententeams in het vo, mbo en ho nodig hebben om leerlingen of studenten te helpen keuzes te maken in hun loopbaan, passend bij hun aanleg en motivatie, met oog voor – vaak onzichtbare – obstakels. Mieke van Diepen, onderzoeker van het Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad, deed onderzoek onder alumni over wat zij uit de Leergang Loopbaancoaching halen voor hun professie en werkomgeving. Een greep uit de resultaten van dit onderzoek:

Wat teams volgens de alumni kan helpen:

  • Een LOB-leeromgeving waar leerlingen de ruimte krijgen en geholpen worden om zelf keuzes te maken.
  • Goede samenwerking binnen het team en regelmatig overleg.
  • Draagvlak binnen de gehele instelling.
  • Duidelijke route zodra een docent een hulpvraag herkent.
  • Intervisie in het team waarin van en met elkaar wordt geleerd.
  • Inzicht in eigen en elkaars kwaliteiten.

Wat teams volgens de alumni kan belemmeren:

  • Een LOB-leeromgeving waarin leerlingen en/of mentoren niet goed bereikt kunnen worden.
  • Leerlingen die niet gewend zijn zelf(standig) keuzes te maken.
  • (Online) gesprekken waarbij collega’s of familie mee kunnen luisteren.
  • Uiteenlopende inzichten of ervaring binnen het team (geen gedeelde visie).
  • Collega’s met (onbewuste) ‘vooroordelen’ en/of verwachtingen.
  • Onvoldoende facilitering in tijd, werkplek en hulp.

Meer weten?

Diepen, van, M. (2020). Elk lob-gesprek is er 1. Wat nemen alumni mee uit de Leergang Loopbaancoaching naar hun dagelijkse onderwijspraktijk?. Amsterdam: Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in Een Diverse Stad, Hogeschool van Amsterdam.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

Blijf op de hoogte door je te abonneren op onze nieuwsbrief