29 apr Een terugblik op Girls’ Day 2022
Op 7 april 2022 vond er weer een fysieke editie van de Girls’ Day plaats! Tijdens Girls’ Day openen door heel Nederland bedrijven en ho-instellingen hun deuren voor meisjes van 10 tot 15 jaar. De meisjes kunnen deelnemen aan interessante activiteiten, maken kennis met vrouwelijke medewerkers en leren meer over bèta/technische werkzaamheden. In dit artikel blikken we terug op Girls’ Day bij Inholland en VU.
Girls' Day bij Hogeschool Inholland Haarlem
Girls’ Day maakt meiden enthousiast voor techniek
Hogeschool Inholland Haarlem ontving bij de opleidingen Informatica, Bouwkunde en Bouwmanagement & Vastgoed/ Ruimtelijke Ontwikkeling een twintigtal vwo-brugklassers van het Coornhert Lyceum. De dag begon wat aftastend, maar zeker na de workshops was er groot enthousiasme: “Juf, gaan we hier bij ons op school ook nog wat mee doen?”
“Dat is altijd zó leuk om te zien”, vertelt Petra Folkertsma, Allround Teamondersteuner van de opleiding Informatica bij Inholland. “Aan het begin moet het echt even loskomen, maar aan het einde gaan ze ‘huppelend’ naar buiten.” Petra Folkertsma neemt bij Inholland Haarlem al een aantal jaar de organisatie van de dag voor haar rekening.
“O, dít is informatica!”
Informatica is momenteel overwegend een mannenwereld, zo is ook terug te zien bij Inholland. Petra Folkertsma: “Met name bij de Nederlandstalige variant Informatica zie je dat pakweg 90% van de studenten man is. Bij de Engelstalige variant Information Technology zie je dat wel veranderen, maar het zijn toch opleidingsrichtingen met een jongens-imago. Ook hoor ik regelmatig meiden zeggen: “Mijn vader doet voor zijn werk ook iets met computers, echt saai!”. Of: “Techniek, wat moet ik me daarbij voorstellen? Wat moet ik dan doen???” Tijdens deze dag gaat het leven en hoor je: “O, dít is informatica.”
Na de ontvangst werd het programma landelijk digitaal afgetrapt door Eva Cleven, onder meer bekend als presentatrice van Klokhuis en bij 3FM, en als deelnemer aan Maestro en Expeditie Robinson. Bij de opening lieten ze veel filmpjes zien van vrouwen die werken in de techniek, vooral om praktische voorbeelden te geven van ‘wat je zoal kunt worden’. Want dat is veel breder dan meiden vaak denken. Van managers en labtechnologen tot mensen die werken op een windmolenpark of ergonomische oplossingen bedenken.”
Zelf aan de slag
In een drietal workshops mochten de meiden zelf aan de slag. Bij Informatica gingen ze programmeren met Louëlla Creemers (student Informatica) om zelf een ‘schuifpuzzel’ te maken. Bij Webdesign werden ze uitgedaagd om T-shirts voor een webshop te ontwerpen. En bij Bouwkunde vond een heuse Bouwbattle plaats, onder leiding van studenten Floor Pastoor (Bouwkunde) en Janna Wouda (Bouwmanagement & Vastgoed/ Ruimtelijke Ontwikkeling). Met name die laatste workshop werd na afloop heel goed gewaardeerd. Ook gaven de meiden aan dat ze veel hadden geleerd, onder meer ‘hoe de vakken werken en wat je ermee kunt bereiken’. Een andere deelnemer zei: “Het ging snel en was superinteressant om nieuwe beroepen te leren kennen!”
Meerdere meiden zeiden na afloop dat de kans dat ze zich gaan verdiepen in een technisch beroep nu groter is. Petra Folkertsma: “Precies de bedoeling van deze dag! We doen dit nu een aantal jaar en het is lastig om terug te halen wat de rol van een activiteit als deze is, maar ik zie toch af en toe meiden hier binnenkomen waarvan ik denk: “Ik heb dat koppie volgens mij eerder gezien…”. Maar ook los daarvan denk ik dat deze dag zeker helpt om meiden enthousiast te maken voor techniek. En als je dan aan het einde van het programma al die vrolijke gezichten de deur uit ziet lopen en ze zó’n leuke ochtend hebben gehad, dan denk ik: daar doe ik het voor.”
Girls' Day op de VU
70 meisjes uit groep 7 en 8 van de Dalton basisschool De Molenwiek uit Haarlem hebben een bezoek gebracht aan de VU en Bètapartners tijdens de nationale Girls’ Day. Op de VU hebben vijf studenten van verschillende bèta-opleidingen verschillende workshops georganiseerd voor de meiden, waarin ze zichzelf voor één dag zelf wetenschapper waanden.
Borstelrobot
Van een nagelborsteltje, een motortje en een plug hebben de meiden een lopende robot gebouwd. Door een stroomkring te maken, laten ze de plug draaien en ‘wiebelt’ het robotje naar voren of in de rondte. Natuurlijk mochten ze daarna hun robot ook personaliseren met alle kleuren van de regenboog, en hebben sommigen hun robot ingezet om er een kunstwerk mee te verven.
DNA-ketting
De labjassen waren misschien een maatje te groot, maar dat mocht de pret niet drukken. In het laboratorium hebben de meiden tijdens de workshop DNA-Ketting zich ontpopt tot levenswetenschapper in de dop. Door verschillende oplossingen bij een monster van hun eigen speeksel te pipetteren, hebben ze hun eigen DNA zichtbaar gemaakt in een oplossing. Dit is vervolgens met veel precisie in een ketting gepipetteerd, die ze achteraf mee naar huis konden nemen.
Al met al was het een enorm geslaagde dag! De meisjes hebben een kijkje kunnen nemen op de universiteit, en waren heel enthousiast over de workshops. Volgend jaar doen we zeker weer mee!
Fotograaf: Lise Kromhout
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.