Een digitale start: De introductieprogramma’s voor eerstejaars van InHolland, HvA, UvA en VU

Een digitale start: De introductieprogramma’s voor eerstejaars van InHolland, HvA, UvA en VU

In september begon een nieuwe lichting studenten aan een opleiding in het hoger onderwijs. Dat zag er anders uit dan voorgaande jaren: introducties werden ‘coronaproof’ georganiseerd en vonden grotendeels digitaal plaats. Hoe pakten de HvA, Inholland, UvA en VU dat aan?

Hogeschool van Amsterdam

De centrale introductie van de HvA vond volledig digitaal plaats, verspreid over de maanden augustus tot en met oktober. De start van het studiejaar werd ingeluid met de talkshow HvA Blended die studenten vanuit huis konden volgen via een livestream. In de talkshow was onder meer aandacht voor ‘blended learning’ (de combinatie van online en offline onderwijs), vertelden studenten over hun ervaringen met studeren op afstand en werd de HvA onderzoeksprijs uitgereikt.

Het centrale introductiefestival werd omgezet naar een online magazine. Dit magazine was vanaf half augustus tot eind oktober te bekijken. Kersverse studenten konden zo kennismaken met het studentenleven en meer te weten komen over studieverenigingen, verschillende HvA-diensten en studentenplatforms. De partijen stelden zich in een korte introductievideo voor en boden leuke (online) activiteiten aan, zoals Q&A’s, livestreams en winacties. Ook gaven oud-studenten in het magazine tips aan de nieuwkomers. Op 1 oktober werd de introductiemaand feestelijk afgesloten met Intro Vibes: een online muziekfeest met toffe DJ’s.

Naast het centrale programma boden verschillende faculteiten en opleidingen ook hun eigen introductieactiviteiten aan. Studievereniging Venae van de faculteit Gezondheid organiseerde een intensief onlineprogramma, bestaande uit allerlei activiteiten die studenten samen konden doen. Studenten van de faculteit kregen een goedgevulde ‘introbox’ opgestuurd, waarmee zij thuis een feestje konden vieren. Elke avond werd gezellig afgesloten met een DJ livestream, kooktutorials en een pubquiz. De introductie van de opleiding Toegepaste Wiskunde vond verspreid over verschillende dagen plaats in kleine groepjes die fysiek samenkwamen op de campus. Studenten van de opleiding Aviation leerden elkaar in kleine groepen kennen tijdens Aviation Introduction for Rookies (AIR): een teambuildingsdag op het strand van Scheveningen, en daarnaast was er een digitale kick-off voor alle eerstejaarsstudenten.

Als aanvulling op het feestelijke programma, bood de HvA ook extra online ondersteuning aan nieuwe studenten bij de start van hun studie. Op hva.nl/startstudiejaar vinden nieuwe studenten alle informatie over de start van het studiejaar. Bijvoorbeeld informatie over hun inschrijving, introductie, boekenlijst en roosters, veilig studeren op de campus en meer. Daarnaast is het platform Sterk van Start ontwikkeld om studenten een duwtje in de rug te geven. Sterk van Start helpt eerstejaars met studietips en om hun

studievaardigheden verder te ontwikkelen op het gebied van taal en rekenen. Omdat deze coronatijd en de start van de opleiding voor (extra) stress kan zorgen, besteedt Sterk van Start ook aandacht aan studentenwelzijn: in balans blijven en goed voor jezelf zorgen. Dat dit platform in een behoefte voorziet blijkt uit de hoge bezoekcijfers. Tussen juli en oktober had de website bijna 24.000 unieke bezoekers. Vooral in augustus keken veel studenten op deze site en schreven zij zich in voor verschillende workshops en webinars van het programma.

Inholland

Ook hogeschool Inholland koos dit jaar voor een combinatie van online en offline introductie-activiteiten. Alle afzonderlijke locaties hadden een eigen programma. Een korte terugblik op de introducties op de Noord-Hollandse vestigingen van Inholland:

In Haarlem werd een ‘online mengelmoes disco bingo’ avond georganiseerd voor meer dan 250 deelnemers, en daarnaast namen ouderejaarsstudenten de socials van Inholland Haarlem over. Ze lieten zien waar je in de stad kunt wonen, hoe de verschillende studie- en studentenverenigingen eruitzien en gaven tips over de leukste hotspots in de omgeving. Tijdens de online ‘ICE Sessions’ vertelde oud-student Michel Ordeman hoe zijn studententijd hem heeft gevormd. En op de laatste dag spraken dj’s van Inholland Radio live in de uitzending over ervaringen van verschillende studenten en docenten.

In Amsterdam/Diemen heetten verschillende opleidingen hun studenten op eigen wijze welkom. Zo konden de eerstejaars van Verpleegkunde deelnemen aan een introductiefestival met videoboodschappen van onder andere Arie Boomsma en werden er online roze koeken met elkaar gebakken. Ook werd dit jaar het BLEND Festival georganiseerd, dit keer volledig online. In Alkmaar konden studenten speeddaten met studiegenoten en daarnaast stonden er ook sportieve spelletjes op het programma.

Aanvullend op deze kennismakingsactiviteiten is Inholland dit schooljaar op vijf vestigingslocaties gestart met een Studentsucces Centrum, een laagdrempelige ontmoetingsplek voor studenten. De kracht van het SSC is de peer-to-peer opzet. Drie dagen per week staat een team van studentbuddy’s van verschillende opleidingsdomeinen paraat voor alle opleidingsgerelateerde of juist privé-vraagstukken van hun medestudenten. De studentbuddy’s volgen een compact trainingstraject waarin ze leren hoe ze hun medestudenten zo goed mogelijk kunnen helpen. Ze bieden een luisterend oor en zoeken de vraag achter de vraag. Ook weten ze naar welke Inholland-professional ze kunnen doorverwijzen als dat nodig is.

Vanuit de Kwaliteitsafspraak 2019-2024 zet Hogeschool Inholland in op activerend onderwijs en intensivering van leergemeenschappen. Belangrijke pijlers daarbij zijn het versterken van sociale cohesie, met de focus op studentengagement, binding en studentwelzijn. De Studentsucces Centra zullen als leergemeenschap binnen Inholland ervaringen uitwisselen.

Naast fysieke hulp biedt het SSC ook online volop mogelijkheden. Het is behalve een fysieke ontmoetingsplek ook een digitale portal, waar iedereen zelf informatie en hulpmiddelen kan vinden. Er worden online vragenuurtjes en waardevolle time- en projectmanagementtrainingen aangeboden en studenten hebben straks toegang tot ruim 200 modules aan e-learning.

Universiteit van Amsterdam

Een warm welkom voor alle nieuwe studenten; goed landen aan de UvA en in de studie, en kennismaken met de stad en met elkaar. Dat is het doel van Intreeweek aan de UvA waar deze zomer, ondanks alle beperkingen, een goed alternatief voor is ontwikkeld.

Na hard werken door de Intreecommissie was het eind augustus zover: maar liefst 4580 nieuwe UvA-studenten zijn verwelkomd. Onder begeleiding van bijna 450 ouderejaars heeft de nieuwe lichting deelgenomen via een speciale app.

De studenten zijn, net als vorige jaren, in groepjes van medestudenten van dezelfde opleiding ingedeeld. Met de app konden ze vrienden maken, de stad Amsterdam leren kennen en zich oriënteren op de verschillende studenten(sport)verenigingen. De studenten deden online kennismakingsspellen en er was veel ruimte om onderling te (video)chatten.

De opleidingen aan de UvA hebben tijdens de Intreeweek online Q&A’s en kennismakingssessies georganiseerd. De bachelor Psychologie heeft bijvoorbeeld een online Escape Game ontwikkeld, waarbij studenten elkaar beter leren kennen. In de app konden studenten ook livestreams bekijken: van studie-, sport- en studentenverenigingen, een comedy-avond en een online eindfeest, met een DJ-set live gestreamd vanaf drie UvA-locaties.

Naast online was er ook ruimte voor on-campus en live activiteiten, bijvoorbeeld een kennismaking met een studentenvereniging of een rondleiding door een UvA-gebouw. Uiteraard vond alles plaats binnen de corona richtlijnen: er was een maximum aantal deelnemers per activiteit en zo veel mogelijk in de buitenlucht. De Intreeweek-groepjes konden ook op eigen initiatief kleinschalige activiteiten ondernemen, zoals een stadswandeling.

Naast de Intreeweek vond eind augustus ook Get Ready plaats; het 3 daagse introductieprogramma met extra aandacht voor eerste-generatie studenten. Online volgden studenten lezingen en workshops over Empowerment, je eigen veerkracht en praktische zaken rondom studeren. En maakten ze alvast met academisch studeren. Daarnaast was er veel tijd om met elkaar kennis te maken en met ouderejaars mentoren te praten.

Zo probeert de UvA in deze bijzondere tijden de kennismaking met studenten onderling, met de opleiding, en de stad Amsterdam voor alle nieuwe eerstejaars mogelijk te maken.

Vrije Universiteit

De introductiedagen van de VU vonden plaats van 24 tot en met 26 augustus. De centrale activiteiten werden online georganiseerd op het platform Canvas. Ruim 5400 Nederlandse en internationale bachelorstudenten en 1050 internationale masterstudenten deden mee. Studenten konden tijdens de introductiedagen onder andere kijken naar het welkomstwoord van de rector, een online campus tour en informatiemarkt, maar ook naar filmpjes die de studenten wegwijs maken in de stad (denk aan: voorzieningen van de VU, maar ook fietsen in Amsterdam en de werkwijze van huisartsen). Ook de opleidingen creëerden een zeer divers aanbod: van informatieve video’s en online speeddates met docenten tot digitale gezelschapsspellen.

Naast het online gedeelte was er ook ruimte voor een beperkt aantal studenten om de campus te bezoeken. Hiervoor werd toestemming gegeven door de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, op voorwaarde dat georganiseerde activiteiten binnen de geldende richtlijnen georganiseerd werden en de groepsgroottes niet de 30 personen overstegen. De fysieke activiteiten werden verdeeld over 5 dagen (24-28 augustus). Een aantal faculteiten en studieverenigingen heeft zo op de campus programma’s kunnen verzorgen. Daarnaast zijn er mentorgroepen opgericht via Whatsapp, van zo’n 15 personen van dezelfde studie.

Helaas konden niet alle studenten aan een campusprogramma deelnemen, maar de combinatie van online én offline activiteiten bood ook voordelen. Zo trok het workshopprogramma, dat normaal gesproken niet druk bezocht maar wel goed gewaardeerd werd, dit jaar veel meer studenten. Enkele Zoom-sessies konden zelfs niet meer studenten toelaten. Vooral sessies die zich richtten op zaken als leren voor een tentamen, omgaan met tentamenstress en slim studeren trokken veel deelnemers. Een ander voordeel van alle online activiteiten is dat studenten alvast konden wennen aan online onderwijs. Het streven is om voor 2021-2022 enkele online onderdelen te behouden die studenten beter in staat stellen een voor hen relevant programma te volgen. Lees ook het artikel van Ad Valvas.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.