Decanen regio Noord-Holland Noord bijgepraat over hoger onderwijs

Decanen regio Noord-Holland Noord bijgepraat over hoger onderwijs

Letterlijk en figuurlijk kregen de Noord-Hollandse decanen havo & vwo en collega’s van hogescholen en universiteiten op 26 september een tas vol informatie over de ontwikkelingen in het hoger onderwijs. “Meer horen over de inhoud van de opleidingen en ontwikkelingen in het hoger onderwijs is heel prettig. En ook een moment om bij elkaar te zijn met Noord-Hollandse decanen op de Decanendag. Gezellig om iedereen weer te zien en het is goed georganiseerd door Truus Wening van Hogeschool Inholland Alkmaar!”, vertelt Femke Kraaijvanger, decaan van het Pascal College uit Zaandam. 

Jaarlijks komen bijna 45 decanen van middelbare scholen van Decanenkring Noord-Holland Noord naar de Decanendag die wordt gehouden bij Inholland Alkmaar. Zij zijn dit jaar getrakteerd op informatie over de ontwikkelingen binnen het onderwijs ten opzichte van de snel veranderende wereld om ons heen. Opleidingen werken meer met het bedrijfsleven samen en de student van de toekomst heeft zowel kennis als vaardigheden nodig om in te springen op de complexe en snel veranderende wereld. De presentaties over de ontwikkelingen bij de opleidingen werden gegeven door collega’s van de Hogeschool van Amsterdam, de Universiteit van Amsterdam, VU Amsterdam en Hogeschool Inholland. 

Truus Wening, organisator van de Decanendag en relatiebeheerder vo/mbo steekt van wal: “Jullie leerlingen een goede studententijd gunnen en zorgen dat ze de juiste studiekeuze maken, daar doen we het voor bij Hogeschool Inholland! We zijn trots op de verhoogde instroom bij Inholland Alkmaar en de aansluitingsactiviteiten voor en na de poort. De eerste honderd dagen van een opleiding in het hoger onderwijs zijn zo belangrijk. Laten we meer inhoudelijke informatie met elkaar delen voor een nog betere aansluiting. De samenwerkingen die ontstaan tussen bedrijfsleven, overheid en het hoger onderwijs zijn echt prachtig. Denk aan Huisduinen waar studenten van diverse opleidingen van Inholland, het dorpje bij Den Helder, helpen verduurzamen. Zij doen dit samen met studenten van ROC Kop van Noord-Holland, gemeente, ondernemers en bewoners.” 

Bouwen aan wind, water en wegen
“Studenten Civiele Techniek en ingenieurs houden zich bezig met het ‘kunstwerk’ Nederland!”, vertelt Aart Oxenaar, teamleider bij Hogeschool Inholland. Dealen met wind en opkomend water zijn vraagstukken waar onze studenten mee bezig zijn. “Hoe hou je droge voeten, hoe zorg je voor een vlotte verkeersdoorstroom of hoe maken we het duurzamer. Civiele Techniek zit achter van alles wat je niet direct door hebt. Eerstejaars studenten denken tijdens de opleiding mee met bijvoorbeeld een opdracht van gemeente Den Helder. Hoe kan het verkeer beter doorstromen naar de veerboot Texel. Tweedejaars studenten gaan naar Indonesië om onderzoek te doen naar damwanden of een dijk voor het verzakkende Jakarta.” 

Leefstijl en gezondheid
Studenten Sportkunde en wij als maatschappij hebben heel wat te doen met elkaar! We hebben met veel vraagstukken te maken, denk aan: obesitas bij kinderen, eenzaamheid en hart- en vaatziekten die steeds vaker voorkomen. Bij de opleiding Sportkunde ga je aan de slag met: “Hoe zet je sport in, in onze maatschappij. Dat kan op drie vlakken bij deze hbo-opleiding bij Hogeschool Inholland. Je gaat met ouderen aan de slag, of met kinderen of met mensen met een beperking”, vertelt Ans Konijn, teamleider Sportkunde bij Hogeschool Inholland. 

Nieuw curriculum Creative Business
“De branches in de creatieve industrie zijn steeds breder. Je werkt niet alleen meer voor tv. Maar ook online en nog voor andere sectoren”, steekt Babs van Teylingen-Geerlings, docent bij de opleiding Creative Business Hogeschool Inholland (voorheen Media & Entertainment Management) van wal. “Onze studenten vinden voor 80 procent werk in de creatieve industrie, dan kun je denken aan de evenementenbranche, zelfstandig ondernemer in deze industrie, conceptontwikkelaar of producent. Studenten leren in een netwerk, een zogenaamd crealab. Zij werken aan opdrachten die bedrijven hebben neergelegd. De groep van zo’n crealab bestaat onder andere uit studenten, docenten, onderzoekers, experts en gastsprekers. Eerstejaars studenten zijn bezig met de Gaypride in de markt zetten en werken daar een social mediaplan voor uit. Of maken een promotievideo in opdracht van Stadskunstkamer Haarlem. 

De opleiding Social Work
Social Work bij de Hogeschool van Amsterdam bestaat uit de voormalige opleidingen: CMV, SPH en MWD. De vraag vanuit het werkveld naar professionals die goed met elkaar kunnen samenwerken en elkaars expertise kennen is groot”, aldus Tommy Pauws, docent bij Hogeschool van Amsterdam. 

Leraar worden, leraar blijven
“Interesse voor het leraarschap voortgezet onderwijs is de afgelopen drie jaar enorm gezakt. We moeten met elkaar echt werken aan de identiteit en imago van de lerarenopleiding en het vak leraar!”, geeft Anne-Marie van Meerveld, marketing adviseur Masters van Universiteit van Amsterdam de zaal mee. 

Ontwikkelingen binnen de VU Amsterdam
Pieter Roos, directeur van Mechanical Engineering legt uit over deze nieuw gestarte opleiding. Een samenwerking van VU Amsterdam en Universiteit Twente. “Werktuigbouwkunde aan de universiteit is nu ook in Amsterdam. Als scholieren uit Noord-Holland niet naar Twente komen, dan komen wij naar de student. Zo ontstond deze nieuwe opleiding die in september 2019 gestart is met zestig eerstejaarsstudenten.” 

Frederike Albrecht, voorzitter van de Decanenkring NHN liet weten: “Deze bijeenkomst is dé start van het decanenjaar. Wat een mogelijkheden die wij onze leerlingen kunnen aanreiken op basis van wat we hier horen!” 

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.