Decanen Noord-Holland Noord online bijgepraat over hoger onderwijs

Decanen Noord-Holland Noord online bijgepraat over hoger onderwijs

De havo- en vwo-decanen uit de regio Noord-Holland Noord zijn op 24 september tijdens de online Decanendag bijgepraat over de ontwikkelingen in het hoger onderwijs in Noord-Holland. Alle ho-instellingen uit het OPeRA-netwerk (UvA, VU, HvA en Inholland) verzorgden een deel van het programma. Ondanks dat de Decanendag online plaatsvond was de belangstelling groot.

De online Decanendag werd georganiseerd via MS Teams waarbij diverse sprekers uit het hoger onderwijs toelichting gaven. “Het is altijd goed om op de hoogte te blijven van de vernieuwingen binnen de vervolgopleidingen in het hoger beroepsonderwijs (hbo) en bij universiteiten (wo)”, vertelt Carla Koopmans, decaan havo/vwo bij het Regius College uit Schagen.

De afgelopen jaren werd de Decanendag georganiseerd op locatie bij Hogeschool Inholland Alkmaar. Een dag waarbij bijna 45 decanen van vo- scholen van Decanenkring Noord-Holland Noord en een aantal andere genodigden samenkomen. Een goed moment om elkaar te ontmoeten en bij te praten over de actualiteit in het hoger onderwijs. Dit jaar kwamen de circa 60 genodigden online samen. Door de coronamaatregelen is het online georganiseerd en zeker geen mindere editie. “Ik vond het prima te volgen; soms wat opstartproblemen en zeer plezierig omdat je heel geconcentreerd kon luisteren zonder storingen. Ik zal dit soort bijeenkomsten ook altijd volgen of het nu online is of fysiek. Wat me echt opviel is dat alle decanen die normaliter ook aanwezig zijn er nu ook online bij waren. En Truus doet het altijd goed”, vertelt Carla Koopmans, decaan havo/vwo bij het Regius College uit Schagen.

Editie Decanendag 2019 bij Hogeschool Inholland Alkmaar

Richard Oerlemans, vestigingsdirecteur Hogeschool Inholland Alkmaar & directeur van het domein Techniek, Ontwerpen en Informatica, heet alle decanen en genodigden welkom, die via Teams waren ingeschakeld. De presentaties over de ontwikkelingen bij de opleidingen en faculteiten werden gegeven door collega’s van de Hogeschool van Amsterdam, de Universiteit van Amsterdam, VU Amsterdam en Hogeschool Inholland.

Studentsucces
“Wat fijn dat ik vijftig collega’s uit de regio mag toespreken. Ik vertel jullie iets over de coronamaatregelen op de hogeschool, studentsucces, de student staat centraal, crossovers en samenwerken met de regio”, leidt Richard Oerlemans in.

“De RIVM-regels zijn anders dan bij het voortgezet onderwijs. Het betekent voor Hogeschool Inholland Alkmaar dat we 40 procent op locatie kunnen laten plaatsvinden. Eerstejaarsstudenten hebben daar voorrang in en krijgen zoveel mogelijk les in kleine groepen. Samen met onze studenten en studieverenigingen zijn er naar omstandigheden succesvolle (online) introducties georganiseerd.”

“We maken studenten partner van ons onderwijs. Dat zie je terug in het ontwikkelen van een Studentsucces Centrum. Wat vinden studenten zelf belangrijk en wat hebben ze op persoonlijk vlak nodig? Denk aan extra taalcursussen en een buddy-systeem met andere studenten.”

Student centraal
Oerlemans vervolgt: “De student en studiezoeker staan centraal in onze onderwijsvisie. Samen opleiden tot een beroepsprofessional, dat kan ook buiten de deur opleiden zijn in bijvoorbeeld living labs. Zie het onderwijsproject met Huisduinen. Voor het derde jaar nu werkt een groep studenten samen met de inwoners aan concepten om het dorp duurzamer te maken. Nieuwe en huidige studenten hebben sowieso veel maatschappelijke betrokkenheid. Dat zie je terug in de grote belangstelling voor de sociale opleidingen Verpleegkunde en de Pabo. Daar stromen nu meer studenten in dan anders. Techniek is voor elke sector relevant en daar richten we ons op crossovers van opleidingen, multidisciplinair studeren en samenwerken.”

Stage maakt ‘eager’
Matthieu Klaphake, business developer en docent bij Hogeschool Inholland vertelt over de ontwikkelingen bij het hoger laboratoriumonderwijs in chemie, biotechnologie en biomedisch en over de bèta-opleiding in Life Sciences & Chemistry. “We hebben goede instroom van nieuwe studenten en het is een uitdaging om elke student op een lab-plek te krijgen. De studenten gaan direct aan de slag met onderzoek naar bacteriën en virussen. De crossovers tussen chemie, biotechnologie en biomedisch onderzoek door een gezamenlijk eerste jaar vinden de studenten zeer waardevol. Tijdens de stage worden ze ‘eager’ voor het vak! En 30 procent studeert door aan een masteropleiding. Daarvoor zijn er goede verbindingen van Hogeschool Inholland met onder andere de VU Amsterdam, de UvA en de WUR.”

Ergotherapie, wat is dat?
“Ergotherapie is niet altijd bekend bij studiezoekers. Ergotherapeuten passen goed bij maatschappelijke ontwikkelingen. Ze zoeken naar mogelijkheden om zo zelfstandig en veilig mogelijk met een beperking te kunnen leven. Dat vraagt om praktische en creatieve oplossingen. Studenten hebben een ondernemende houding nodig. Bij de Hogeschool van Amsterdam oefenen we in een praktijkhuis in een nagebouwde thuissituatie”, legt Caroline Rijkers uit, docent Ergotherapie bij de faculteit Gezondheid van Hogeschool van Amsterdam.

UvA Open Huis
“Binnenkort wordt op uva.nl studievoorlichting 24/7 aangeboden aan de studiezoeker om zich te oriënteren. Daarnaast zijn er (online) events zoals themaweken om meer te ontdekken”, vertelt Daniel Gase van de afdeling communicatie van de UvA.

Vernieuwing faculteit Geesteswetenschappen
In 2017 is de faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA) gestart met vernieuwingen bij de opleiding Cognition, Language and Communication. In 2022 gaat er gestart worden met een extra interdisciplinair programma Humanities in Context. “Leuk om te vertellen is dat op 9 oktober docenten van de faculteit in gesprek met 4 & 5 vwo-ers over hoe voor hen de ideale opleiding eruit ziet. Zo geven we het samen vorm”, aldus Jan Don, universitair hoofddocent en kwartiermaker van het Bachelorprogramma Humanities in Context.

Van hbo naar universiteit
Hayke Everwijn: “De VU Amsterdam doet onderzoek naar het doorstromen van hbo naar wetenschappelijk onderwijs (wo). En ook van wo naar hbo als de opleiding de student toch niet is bevallen. Hbo-ers kunnen via premasters instromen bij de VU.

Minor Sociale Wetenschappen
Bij Sociale Wetenschappen werkt het heel goed met de instroom van hbo-ers. Studenten uit het hbo, in dit geval de HvA, volgen tijdens hun opleiding aan het hbo een minor Sociaal wetenschappelijk onderzoek. “Zo kunnen zij makkelijker doorstromen naar een master aan de VU. De minor is door de HvA en VU samen ontwikkeld”, vertelt Sylvia Vink, onderwijsdirecteur Sociale Wetenschappen VU Amsterdam.

“Ondanks elkaar niet live kunnen zien en ontmoeten, voelde deze editie toch heel dichtbij. Als Decanenkring willen we Truus Wening, relatiemanager Inholland Alkmaar, ook van harte bedanken voor de organisatie van de online Decanendag. Wat een mogelijkheden die wij onze leerlingen kunnen aanreiken op basis van wat we hier horen. En wat goed dat we ook nog een digitale goodiebag krijgen aangereikt. Zo kunnen we alle presentaties en informatie nog eens rustig bekijken”, liet Frederike Albrecht, voorzitter van de Decanenkring NHN weten.

 

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.