De toetspraktijk op ALASCA: ‘Autonomie voor leerlingen speelt een hoofdrol’

De toetspraktijk op ALASCA: ‘Autonomie voor leerlingen speelt een hoofdrol’

Het onderwijs van ALASCA, de Amsterdam Liberal Arts and Sciences Academie, is er helemaal op gericht dat leerlingen straks vloeiend de stap naar het hoger onderwijs kunnen zetten. Dat is te zien in het lesaanbod én in de toetspraktijk, waar autonomie voor leerlingen een hoofdrol speelt.

ALASCA (havo, vwo, International Baccalaureate, 724 leerlingen, Amsterdam-Oost) beschrijft zichzelf als ‘een vernieuwingsschool met een geheel eigen onderwijsconcept’. Liberal arts and sciences spelen de hoofdrol: een onderwijsbenadering die in Nederland onder meer bekend is van de University Colleges in het hoger onderwijs. De essentie is dat leerlingen een brede academische en maatschappelijke vorming krijgen en dat veel onderwerpen interdisciplinair worden behandeld. Een ander kenmerk is de combinatie van uitdaging en maatwerk. Bij ALASCA ligt de lat op havo+/vwo+-niveau en wordt iedere leerling uitgedaagd om daar – naar vermogen – naar te reiken.

Lees hier meer over de toetspraktijk op ALASCA.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

Blijf op de hoogte door je te abonneren op onze nieuwsbrief