Bouwen aan de toekomst: studenten uit het bouwcluster Inholland inspireren de volgende generatie

Bouwen aan de toekomst: studenten uit het bouwcluster Inholland inspireren de volgende generatie

Voor het project ‘Onderzoek en ontwerpen in de regio’ werkten technasiumleerlingen aan opdrachten van echte bedrijven uit de bouw- en infrasector in de regio. Ze werden begeleid door studenten van het bouwcluster van Hogeschool Inholland Alkmaar en Haarlem, die stageliepen bij de betreffende bedrijven. Tijdens het afsluitende evenement (1 februari) presenteerden de scholen de projectoplossingen en deelden initiatieven en ervaringen. Verder op het programma: workshops, rondleiding door het Inholland Innovatielab en de prijsuitreiking voor het winnende project.

Een technasium is een type middelbare school gericht op bèta- en techniekonderwijs, dat het vak Onderzoek en Ontwerpen centraal staat. Miriam Uitterhoeve, docent Bouwkunde en kwartiermaker binnen het bouwcluster van Inholland, legt uit: “We zijn dit jaar met negen technasiumscholen en acht infrabedrijven uit Noord-Holland een project gestart waarin technische havoleerlingen worden uitgedaagd oplossingen te bedenken voor real-world problemen. Daarbij fungeerden de Inholland-studenten als brug tussen de scholieren en het werkveld: zij konden vertellen over het vakgebied, hun opleiding en hun stage bij het bedrijf. Een mooie manier om naast praktische en vakinhoudelijke skills ook hun begeleidingsvaardigheden te ontwikkelen.”

Op weg
Als ‘experts uit het werkveld’ konden de studenten de projectteams waardevolle feedback geven. “Geweldig om de jonge generatie op weg te helpen”, zeggen Daan en Maurice, tweedejaarsstudenten Civiele Techniek en stagiairs bij K. Dekker bouw & infra. “Hoe vlieg je zo’n vraagstuk aan? Waar vind je relevante informatie? Hoe test je de haalbaarheid van je ideeën? En we beoordeelden hun eindpresentatie. Wat opviel waren hun slimme vragen en hoe snel ze alles oppikken. Hartstikke tof om hen zo te coachen. Het dwingt je na te denken over je studie en je carrièremogelijkheden, en doordat je complexe kennis in simpele bewoordingen weergeeft, versterkt dat je eigen begrip van het onderwerp. Maar het meest bevredigende was het enthousiasmeren van de scholieren voor een toekomst in de techniek. Eigenlijk hadden we best een belangrijke rol in het aantrekken van de nieuwe generatie studenten.”

Tips & tricks
De leerlingen in het winnende projectteam, van het Dalton College Alkmaar, bedachten een innovatieve beweegbare brugconstructie tussen Overdie en Oudorp. “We hebben veel gehad aan alle ‘tips en tricks’ van de student-coaches. In het midden van het project kwamen ze zomaar ineens langs met de opdrachtgever. Gewoon om te kijken hoe het ging! De studenten zaten dichter bij onze eigen leeftijd, dat maakte het makkelijker om contact te leggen en dingen te vragen, bijvoorbeeld over specifieke eisen, afmetingen of de kadeconstructie. En we kregen altijd direct antwoord terug.” Ook coördinator van de technasiumscholen Eva van der Laan is blij met de samenwerking. “Voor de scholieren betekent het een laagdrempelige kennismaking met het bedrijfsleven, terwijl de middelbare scholen de nieuwste vakkennis binnenhalen.”

Talent behouden
Juist het feit dat het project draait om actuele maatschappelijke vraagstukken van échte bedrijven maakt het zo waardevol, vindt Robin Wester, werkvoorbereider bij Ursem Modulaire Bouw B.V. “Niet alleen doen deze jongeren belangrijke ervaring op in de praktijk, maar hun aanwezigheid – met name van de studenten – draagt ook bij aan een positieve cultuur van kennisdeling en uitwisseling tussen verschillende generaties binnen ons bedrijf. Daarbij komen jonge geesten vaak met frisse, uitbundige en creatieve ideeën waar altijd wel een kern inzit waarmee we verder kunnen.”

René Tijssen, uitvoerder bij KWS, voegt toe: “Als infrastructuurorganisatie uit de omgeving vinden we het belangrijk om ook vanuit maatschappelijke betrokkenheid te investeren in toekomstig talent. Al enige tijd zien we een terugloop in aanmeldingen bij de technische opleidingen, terwijl we nou net die mensen zo hard nodig hebben. In de samenwerking met Inholland krijgen we de kans om ons al in een vroeg stadium aan de jonge doelgroep te presenteren en wie weet hun keuze voor een technische studie te stimuleren.”

Uitbreiding
Procescoördinator BBE-Instroom Ilse van den Heuvel en Kristan de Geus, Relatiebeheer Inholland Alkmaar, benadrukken de waarde van het project. “Het intensiveert de relatie tussen het onderwijs en de praktijk, en binnen die driehoek van bedrijven, middelbare scholen en studenten treedt Inholland op als verbinder, als innovatiemotor voor de regio. Er zijn plannen om het projectformat ook aan te bieden bij andere opleidingen binnen Inholland, zodat meerdere studies met dit mooie concept aan de slag kunnen gaan. Uiteindelijk hopen we dat de nauwere samenwerking de overstap naar het hoger onderwijs vergemakkelijkt en bijdraagt aan een grotere (technische) studenteninstroom – met straks de juiste student op de juiste plek. Déze toekomstige studenten hebben vast kunnen zien hoe het beroepenveld en hbo werkt, wat hen beter voorbereidt op het kiezen van een richting.”

Nieuw project Built Environment (BBE) verdiept de relatie tussen onderwijs en beroepenveld. Het bouwcluster Bachelor of Built Environment (BBE) bestaat uit de opleidingen Bouwmanagement & Vastgoed/Ruimtelijke Ontwikkeling, Bouwkunde en Civiele Techniek bij Inholland Alkmaar en Haarlem.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

Blijf op de hoogte door je te abonneren op onze nieuwsbrief