Opinie: Bier hier!

Opinie: Bier hier!

Opa vertelt. Luistert en huivert. Toen ik op de middelbare school zat rookte de docent Engels pijp in de klas met alle ramen dicht. Niemand die er iets van vond. Om de twee weken was er op vrijdag een soos. In de soos-/ feestruimte stonden twee biertappen die amper dichtgingen op zo’n avond. Dat waren andere tijden. Het was het onderzoeksveld (lees: de universiteiten) die hier gezondheidsadviezen over uitspraken op basis van hersenonderzoek. En die adviezen zijn omgezet in regeringsbeleid. Roken mag nu nergens meer op een school, zelfs niet op het schoolplein. En alcohol is geheel uit het middelbaar onderwijs verbannen. Althans, dat proberen we. In mijn ogen als schoolleider een hele goede zaak. We moeten de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek omarmen om de jongeren in gezondheid op te doen groeien. En daar zijn nog meer stappen in te zetten zoals het vele zitten.

Nu heb ik een zoon die net van een nagenoeg alcoholvrije middelbare schoolomgeving vers is gestart op de UvA. In de introductieweek, zo kreeg ik terug van zijn verhalen, stond bijna de hele week de biertap in de avonduren open. Dus die ging in alcoholconsumptie van 0 naar 100. Goed, dat moet hij zelf weten. Hij heeft erg veel plezier gehad. Ben het er niet mee eens, maar ik ga een 18-jarige student niet verbieden te drinken. En zo’n introductieweek is ook een onderdompeling in het studentenbestaan. Ik ben daar dus niet per definitie kritisch over. Maar wel over twee zaken:

Waar is dat wetenschappelijk inzicht gebleven over de impact van alcohol op het opgroeiende brein? Gelden op een universiteit hierin andere inzichten? Wat maakt dat de uitkomsten van dergelijk fundamenteel onderzoek geen gevolg heeft op het aanbieden van alcohol door de universiteit zelf onder nieuwe studenten? Wordt het dan opeens gezien als betutteling? Valt dit niemand op? Het gebeurt immers onder de ogen van de onderzoekers zelf.

Ik heb lang in Amsterdam Nieuw-West gewerkt. De groep jongeren met een Islamitische migratieachtergrond die het hoger onderwijs weet te bereiken wordt tot mijn grote vreugde groter en groter. En daar had ik mij ook enorm toe ingespannen. Maar uit de context van Amsterdam Nieuw-West weet ik dat Islam en alcohol niet samengaan. Dus als je een leuke introductieweek organiseert met ontmoeting en inwijding wat gepaard gaat met veel alcohol, dan is die Islamitische groep weg als de biertap opengaat. Die vertrekt direct. Ik noem dat uitsluiting. En ik had ook veel Moslim-collega’s die dit herkenden: het was in hun studietijd gezellig met de studievrienden totdat de groep de kroeg indook. Mijn collega’s gingen dan naar huis. Goed, dit is een eigen keuze. Maar een introductieweek wordt georganiseerd door het instituut dat als ambitie kansengelijkheid en inclusie heeft. Let dan goed op de verborgen mechanismen die leiden tot uitsluiting. Een universiteit bestaat sociologisch uit een meerderheid van minderheden. Doe dan niet alsof we in 1990 leven.

Freek op ’t Einde (Rector Cygnus Gymnasium Amsterdam – voormalig rector van het Comenius Lyceum).

 

 

 

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

Blijf op de hoogte door je te abonneren op onze nieuwsbrief