31 aug 3 november 2022: Mini-symposium OPeRA i.s.m. het Comenius Lyceum Amsterdam (geannuleerd)
Geannuleerd wegens omstandigheden
(update 28 oktober 2022)
Thema: Van VO naar HO. Hoe een cultuur van hoge positieve verwachtingen bijdraagt aan studiesucces in het voortgezet- en hoger onderwijs.
Als het gaat om het thema kansengelijkheid spreken we niet alleen over jongeren met een migratieachtergrond maar ook over autochtone jongeren die de eersten zijn in hun familie die het hoger onderwijs zouden kunnen bereiken. Het OPeRA-netwerk richt zich mede op de optimalisatie van kansen voor deze groepen in het bijzonder. Daarom zijn de ontwikkelingen binnen de Transformatieve School (TS) onder leiding van onderwijssocioloog Iliass El Hadioui zo interessant voor het netwerk van OPeRA, en heeft dit netwerk gezocht naar een school die werkt met de theorie van de Transformatieve School teneinde daar meer op in te kunnen zoomen.
Het Comenius Lyceum in Amsterdam is zo’n school die met dit model werkt en inmiddels de successen/opbrengsten kan tonen van de werkzaamheid van de TS, en bereid is gevonden om een mini-symposium te organiseren waarin de Transformatieve School het netwerk van de OPeRA ontmoet.
Deze bijeenkomst gaat specifiek in op één belangrijk element van die TS, namelijk het hanteren van hoge verwachtingen ten aanzien van de leerlingen op het VO en studenten op het HO door docenten. Als uitwerking van het pedagogisch-wetenschappelijke thema: ‘Sense of belonging’.
Over de bijeenkomst
De bijeenkomst start met een introductie op het onderwerp door sprekers uit het veld en gaat daarna over op een panelgesprek. Hoofdgast is socioloog Iliass El Hadioui. De definitieve sprekerslijst wordt later gepubliceerd. In ieder geval nemen prof dr. Maurice Crul en prof.dr. Inge de Wolf deel aan dat gesprek.
Host van de bijeenkomst is Elard Pijnaken (directeur/bestuurder, BVS-schooladvies).
Keynotespreker Iliass El Hadioui
Stadssocioloog en onderwijsdenker I. (Iliass) El Hadioui MSc is als wetenschappelijk docent verbonden aan de Department of Psychology, Education and Child Studies van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Verder is hij programmaleider binnen het cultuurveranderings- en professionaliseringsprogramma De Transformatieve School. Ten slotte is hij als onderzoeksleider Transformaties in het Grootstedelijk Onderwijs verbonden aan de afdeling Sociologie van de Vrije Universiteit in Amsterdam
Programma
Het mini-symposium start met een introductie op het onderwerp door sprekers uit het veld, waarna een panelgesprek volgt. Tevens is er gelegenheid om na te praten.
14:00-14:30 Inloop
14:30-14:45 Opening
– Frank Zuijdam (voorzitter Regiegroep OPeRA en hoofd Academische zaken UvA)
– Barbara Dijkgraaf (voorzitter College van Bestuur, Stichting ZAAM)
– Elard Pijnaken (directeur/bestuurder, BVS-schooladvies en host van het symposium)
14:45-16:15 Keynote door Iliass el Hadioui
(docent Erasmus Universiteit | programmaleider Transformatieve School | onderzoeker Vrije Universiteit Amsterdam)
gevolgd door panelgesprek (o.a. prof.dr. Maurice Crul (hoogleraar Onderwijs en Diversiteit, Vrije Universiteit Amsterdam) en prof.dr. Inge de Wolf (directeur Academische Werkplaats Onderwijskwaliteit, hoogleraar Universiteit Maastricht, en strategisch inspecteur Onderwijsinspectie)).
16:15-16:30 Afsluiting
16:30-17:00 Napraten
17:00 Sluiting
Locatie
Comenius Lyceum
Jacob Geelstraat 38, 1065 VT Amsterdam
(bereikbaar met metro 50 of 51 halte Postjesweg, trein halte Lelylaan, tram 1, 17 of 27 of bus 18 en met auto betaald parkeren).
Google maps
Dag & tijdstip
donderdag 3 november 2022 van 14:00 tot 17:00 uur
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.