2 december 2020: Talkshow ‘Wat maakt lesgeven in de grote stad anders?’

2 december 2020: Talkshow ‘Wat maakt lesgeven in de grote stad anders?’

Live talkshow 5: Wat maakt lesgeven in de grote stad anders?

Woensdag 2 december 15:30 – 17:10
Vanuit het Globe College in Utrecht

Speciale gasten: wethouder Anke Klein, René Kneyber kroonlid Onderwijsraad, onderzoeker Jan van Tartwijk en docenten Yuba Zalen, Maroua Sadni, Irma van Moort en Willem Nijmeijer.

Klik hier om u aan te melden voor de talkshow(s) om zo de link naar de livestream en het programma kosteloos te ontvangen.

 

Kansengelijkheid in het onderwijs is in deze tijd urgenter dan ooit

Hoe kan het onderwijs kansengelijkheid vergroten en de toegenomen segregatie op sociaaleconomische achtergrond tegen gaan?

Het onderwijs heeft een belangrijke rol in het bestrijden en verkleinen van ongelijkheid in de samenleving. Kinderen uit kansarme gezinnen kunnen door onderwijs ontkomen aan armoede en achterstand. Dat zou zo moeten zijn, maar helaas blijkt de kansenongelijkheid juist toe te nemen. Kinderen krijgen een lager advies op basis van de sociaaleconomische positie van hun ouders. Deze kinderen beginnen met 3-0 achterstand in het onderwijs en halen dat niet meer in. Vooral in de steden geldt: wie als dubbeltje geboren wordt, wordt nooit een kwartje…

Docenten hebben te maken met superdiverse klassen, veel leerlingen met allerlei problematiek en een grote druk vanuit de samenleving. Lesgeven in de grote stad vergt een andere taal, andere codes. Welke taak heeft het onderwijs in het vormen van kritische en zelfstandige burgers? En wat moeten docenten daarvoor kunnen?

In Urban Onderwijs verkennen docenten hoe het onderwijs de kansen van álle leerlingen kan vergroten, ongeacht niveau, sociaaleconomische achtergrond of kleur.

 

Talkshow

In de live talkshow Urban Onderwijs ontvangt presentator Abdelkader Benali bevlogen tafelgasten uit po, vo, mbo, hbo en wo over hoe het onderwijs de toegenomen segregatie op basis van sociaaleconomische achtergrond kan tegengaan.

Thema’s als maatwerk, talentontwikkeling, positieve feedback, culturele sensitiviteit en burgerschapsvorming komen aan bod.

Hoe kan het onderwijs voeling blijven houden met de in rap tempo veranderende samenleving? Wat hebben onze kinderen straks nodig? Welke rol hebben docenten bij het opleiden van jongeren tot kritische en weerbare burgers?

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.