10 december 2020: Talkshow ‘Welk onderwijs hebben leerlingen nodig voor hun toekomst?’

10 december 2020: Talkshow ‘Welk onderwijs hebben leerlingen nodig voor hun toekomst?’

Live talkshow 6: Welk onderwijs hebben leerlingen nodig voor hun toekomst?

Donderdag 10 december 15:30 – 17:15
Vanuit het ROC Nijmegen

Met: wethouder Grete Visser, hoofddocent Radboud universiteit Eddie Denessen, voorzitter CvB ROC Nijmegen Peter van Mulkom, spoken word Nora Harrachi en docenten Jasper Klaassen, Tufan Naderi, Catherine Schuurman en Stephan Haukes.

 

 

Kansengelijkheid in het onderwijs is in deze tijd urgenter dan ooit

Hoe kan het onderwijs kansengelijkheid vergroten en de toegenomen segregatie op sociaaleconomische achtergrond tegen gaan?

Het onderwijs heeft een belangrijke rol in het bestrijden en verkleinen van ongelijkheid in de samenleving. Kinderen uit kansarme gezinnen kunnen door onderwijs ontkomen aan armoede en achterstand. Dat zou zo moeten zijn, maar helaas blijkt de kansenongelijkheid juist toe te nemen. Kinderen krijgen een lager advies op basis van de sociaaleconomische positie van hun ouders. Deze kinderen beginnen met 3-0 achterstand in het onderwijs en halen dat niet meer in. Vooral in de steden geldt: wie als dubbeltje geboren wordt, wordt nooit een kwartje…

Docenten hebben te maken met superdiverse klassen, veel leerlingen met allerlei problematiek en een grote druk vanuit de samenleving. Lesgeven in de grote stad vergt een andere taal, andere codes. Welke taak heeft het onderwijs in het vormen van kritische en zelfstandige burgers? En wat moeten docenten daarvoor kunnen?

In Urban Onderwijs verkennen docenten hoe het onderwijs de kansen van álle leerlingen kan vergroten, ongeacht niveau, sociaaleconomische achtergrond of kleur.

 

Talkshow

In de live talkshow Urban Onderwijs ontvangt presentator Abdelkader Benali bevlogen tafelgasten uit po, vo, mbo, hbo en wo over hoe het onderwijs de toegenomen segregatie op basis van sociaaleconomische achtergrond kan tegengaan.

Thema’s als maatwerk, talentontwikkeling, positieve feedback, culturele sensitiviteit en burgerschapsvorming komen aan bod.

Hoe kan het onderwijs voeling blijven houden met de in rap tempo veranderende samenleving? Wat hebben onze kinderen straks nodig? Welke rol hebben docenten bij het opleiden van jongeren tot kritische en weerbare burgers?

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.